
Budowanie pozytywnych relacji z innymi to znaczący czynnik, który wpływa na jakość naszego życia. Jednak zwykle kojarzymy to raczej ze sferą prywatną, a nie zawodową. Tymczasem okazuje się, że w biznesie jest to równie istotne. Dlatego też warto zainteresować się zjawiskiem networkingu. Na czym ono polega i jak zacząć działać w kierunku stworzenia sieci kontaktów? Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek, które pomogą na starcie.
Networking – definicja
Networking można zdefiniować jako proces budowania wzajemnych relacji pomiędzy przedsiębiorcami. Obejmuje spotkania networkingowe, za którymi często stoją organizacje takie jak BNI czy Klub Przedsiębiorczości. Podczas takich zgromadzeń można się wszystkim zaprezentować i nawiązać cenne kontakty. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że profesjonalny networking nie polega jedynie na wymianie wizytówek czy nachalnych próbach autopromocji. Ważne jest zainteresowanie drugą osobą oraz chęć wsparcia. Często główną zasadą przyświecającą spotkaniom jest „givers gain”, co oznacza, że zyskują ci, którzy są w stanie dać coś od siebie.
Co więcej, nawet jeśli z naszymi kontaktami nie łączą nas interesy, powinniśmy podtrzymywać znajomość, wymieniać się ciekawymi artykułami lub umówić się od czasu do czasu na spotkanie. Taka dbałość o relację ma szansę zaprocentować w przyszłości. Natomiast jeśli będziemy odzywać się tylko wtedy, kiedy będziemy czegoś chcieć, raczej nie zrobimy dobrego wrażenia.
Networking – kogo możesz dodać do sieci?
Do swojej sieci networkingowej tak naprawdę można dodać każdego. Jeśli widzimy potencjał biznesowy danej znajomości, nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy porozmawiali o interesach z naszymi prywatnymi znajomymi, naszą księgową, prawnikiem czy lekarzem. Kogo natomiast w szczególności warto rozważyć? Dobrze jest znaleźć przedsiębiorcę, który świadczy usługi komplementarne do naszych. Wówczas będzie można polecać się wzajemnie swoim klientom. Więcej wskazówek można przeczytać tutaj https://allebiznes.pl/networking-czyli-jak-zbudowac-siec-kontaktow/. Porady pomogą przygotować się do zawarcia pierwszych biznesowych znajomości.